بی اعتنائی جمهوری اسلامی به منابع سرشار انرژی های تجدید پذیر در ایران

Dec 30th, 2013

Renewable

یکی از شیوه های تأمین انرژی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی است که ارزان، مناسب برای محیط زیست و پایان ناپذیر هستند. ایران دارای منابع سرشار انرژی خورشیدی است و درحالیکه کشور آلمان انرژی هسته ای را رها کرده و تنها با انرژی خورشیدی در سال گذشته به اندازه 22 نیروگاه هسته ای انرژی تولید کرده است و در حالیکه کشورهای نفت خیز خلیج فارس نزیدک به 150 میلیارد دلار برای انرژی خورشیدی سرمایه گذاری میکنند، میزان سرمایه گذاری در کشور ما نزدیک به صفر است.

————————————————————————————–

میدانیم که ایران اولین ذخیره گاز جهان و چهارمین ذخیره نفت جهان است و تا 150 سال منابع طبیعی لازم برای تأمین انرژی کشور و صادرات را در اختیار دارد. چرا کشوری که روی اقیانوس نفت و گاز خوابیده، بدنبال انرژی هسته ای است؟

این، جدول ذخائر طبیعی اورانیوم، ذغال سنگ، نفت و گاز ایران را نشان میدهد. می بینیم که ذخائر اورانیوم چقدر ناچیز و برای سرمایه گذاری بی ارزش است.

Reserves

نیروگاه های گازی: برای تآمین برق، یکی از باصرفه ترین شیوه ها، نیروگاه گازی است که هم ساخت آن بسیار ارزانتر از نیروگاه هسته ای است، هم تولید انرژی در آن با صرفه تر است و هم نگاهداری و تعمیر این نیروگاه آسانتر و ارزانتر است. هزینه تولید یک مگاوات ساعت نیرو در نیروگاه گازی بسیار کمتر از هزینه آن در نیروگاه هسته ای است. (طبق ارزیابی ژانویۀ ۲۰۱۳ مرکز اطلاعات انرژی آمریکا، هزینۀ متوسط هر مگاوات ساعت برق تولیدی توسط نیروگاه های گازی 65 تا 67 دلار و هزینۀ تولید برق هسته ای 108 دلار میباشد. همچنین نگاه کنید به World Nuclear Association, The Economics of nuclear power )

ایران روی اقیانوس گاز قرار گرفته است و بسیار منطقی است که بجای روی آوردن به انرژی هسته ای، نخست از ذخائر طبیعی اش استفاده نماید.

انرژی خورشیدی و انرژی های تجدید پذیر: یکی دیگر از شیوه های تأمین انرژی که مورد استقبال کشورهای جهان است، استفاده از انرژی خورشیدی است که هم بسیار باصرفه است و هم برای محیط زیست خوب است. در سال گذشته در آلمان، از انرژی خورشیدی 22 گیگاوات برق تولید شد که باندازه 22 نیروگاه هسته ای است. بهمین دلیل، دولت آلمان در حال تعطیل کردن نیروگاه های هسته ای خود و سرمایه گذاری بیشتر روی انرژی خورشیدی است.

حتی کشورهای نفت خیز همسایه درحال سرمایه گذاری های کلان روی انرژی خورشیدی هستند، و طبق آخرین گزارشات، بیش از 155 میلیارد دلار به آن اختصاص داده اند.

ميزان تابش خورشيدي در ایران (حدود kWh/m2/yr 2.000 ) یکی از بزرگترین مقادير در جهان است. به عنوان مثال در آلمان، ميزان تابش خورشيدي  ( kWh/m2/yr 1000 – 800 ) کمتر از نصف متوسط آن در کشور ایران است. با توجه به مساحت ایران (حدود 1.648.000 کیلومتر مربع)، کل مقدار تابش در ایران حدود 3/3 میلیون تراوات ساعت در سال می‌باشد که سیزده برابر کل انرژی مصرفی در ایران است. اما با وجود این منابع سرشار، و در حالیکه رژیم ایران دهها میلیارد دلار برای تاسیسات هسته ای هزینه کرده است، در عوض هیچ سرمایه گذاری و توجهی به انرژی خورشیدی نکرده است.

Iran Energy table

جایگاه انرژی خورشیدی در تأمین انرژی کشور: دو دهم درصد

نگاهی به گزارشات مندرج در روزنامه های داخل کشور از زبان مسئولین امر در این زمینه، ابعاد بی توجهی کامل رژیم به این سرمایه عظیم را در معرض دید قرار میدهد.

حسین سجادی مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران در یک سخنرانی در دانشگاه اصفهان در 21 اردیبهشت 1392 گفت: “انرژی خورشیدی توان تولید کل برق کشور را دارد. خوشبختانه در کشوری هستیم که با برخورداری 280 روز آفتابی در سال می‌توان از این منبع خوب انرژی استفاده کرد چرا که از هر متر مربع سلول خورشیدی یک هزارو 800 تا دو هزار و 200 کیلو وات ساعت انرژی برق تامین می‌شود. مصرف کل انرژی برق کشور،200 هزار میلیون کیلو وات ساعت است،  و اگر 100 کیلومتر مربع مزرعه سلول خورشیدی ایجاد کنیم تمام برق کشور را می‌توانیم تامین کنیم.”

دکتر داود فدایی، رئیس انجمن صنایع خورشیدی ایران و نایب‌رئیس انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران در مصاحبه ای با رادیو صدای آلمان در 11 جولای 2012 گفت:

“متأسفانه باید بگویم که ما از ظرفیت بالای انرژی خورشیدی در ایران بسیار کم استفاده می‌کنیم. در حال حاضر میزان استفاده ما از انرژی خورشیدی در کشور ۱۲۳ هزارم درصد، یعنی کمتر از دودهم درصد است. یعنی ما به راحتی در این کشور تمامی انرژی مورد نیاز خودمان را می‌توانیم از منابع انرژی تجدیدپذیر، خورشید و باد تأمین کنیم و برآوردی که ما کردیم، نشان می‌دهد که در کشور ایران ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را می‌توان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد. ایران می‌تواند به این طریق هم اشتغال و هم انرژی تولید کند و می‌تواند این انرژی را به همسایگانمان نیز صادر کند. به‌عنوان مثال ما در بخش خراسان در طول سال ‌بین۴۵۰۰ تا ۵۲۰۰ وات‌ساعت در هر متر مربع انرژی داریم و این را می‌توانیم در نیروگاه‌ها تولید و به افغانستان صادر کنیم. همین مقدار را ما در غرب کشورمان هم داریم. می‌توانیم آن را به عراق و کشورهای دیگر صادر کنیم. یعنی می‌خواهم بگویم، اگر واقعا به انرژی خورشیدی یک اپسیلون توجه شود ، کشور ما نیاز به هیچ گونه نیروگاه دیگری برای تولید برق و انرژی در داخل کشور ندارد.

سوال رادیو صدای آلمان: در حال حاضر از انرژی خورشیدی تا چه حد در سطح نیروگاهی استفاده می‌شود؟

دکتر فدائی: یک طرح کوچک ۲۵۰ کیلوواتی را در شیراز به‌عنوان نیروگاه حرراتی گذاشته‌اند که هنوزهم به‌عنوان طرح پایلوت متأسفانه به نتیجه نرسیده است. و این نکات سئوالی را احتمالا در ذهن شنوندگان پدید می‌آورد که چرا با این همه پتانسیل حرکاتی در این زمینه صورت نگرفته است؟